lauantai 1. elokuuta 2015

Koeajossa Hyundai Elantra

Vuokrasin Hyundai Elantran Economy Car Rentalsin välittämänä Alamo-autovuokraamosta Orlandosta Sheraton Four Pointsin toimipisteestä International Drive:lla 19.7.2015. Lentoaseman vuokrauspisteisiin verrattuna tämän vuokrauspisteen miinuspuolena on se, että siellä ei juuri pääse valitsemaan autoa. Sen sijaan auto vain annetaan vuokraajalle sen mukaisesti minkälaisen auton hän on varannut.


Hyundai Elantra edestä
Ajoin Elantralla Florida Turnipike:a pitkin Fort Lauderdale:n kautta Miamin kansainväliselle lentoasemalle. Kilometrejä kertyi kaikkiaan n. 435, joista valtaosa moottoriteitä pitkin – tosin taajama-ajoakin kertyi ihan riittävästi (varsinaisen matkakertomukseni voit lukea täältä).


Hyundai Elantra takaa
Moottorina oli käsitykseni mukaan 1,8-litrainen, 145-hevosvoimainen moottori ja vaihteistona 6-vaihteinen automaatti. Pidin lähes koko matkan ajan ”Active ECO System” –asetusta päällä, ajatuksena mahdollisimman pieni kulutus. Bensaa kului koko matkan aikana n. 32 litraa, joten kulutukseksi muodostui n. 7,4 litraa, mikä lienee ihan kohtuullinen kulutus perinteiselle automaatille. Tosin nyt täytyy muistaa, että mittausmenetelmät eivät todellakaan olleet tarkkoja vaan pikemminkin kyseessä on arvio.

Hyundai Elantran moottori
Auton suorituskyky oli kohtuullinen. Mistään raketista ei tietenkään ole kysymys, mutta muun liikenteen mukana pärjäsi ilman suurempia murheita. Vaihteetkin vaihtuivat suhteellisen pehmeästi, joskin kyllä havaittavasti.

Elantran rattiin kotiutui siinä mielessä helposti, että hallintalaitteet olivat helposti hahmotettavissa eikä niiden käytön suhteen esiintynyt mainittavia ihmeellisyyksiä. Sen sijaan ajoasentoa en 188-senttisenä saanut itselleni oikein kohdalleen. Ratista puuttui etäisyyden säätö ja niinpä se jäi liian kauas sen jälkeen kun istuimen oli säätänyt sopivalle etäisyydelle polkimiin nähden. Muuten istuinmukavuus oli ihan kohtuullinen.

Ajossa Elantra tuntui ihan ok:lta. Mitään suurta ajonautintoa auto ei tarjonnut, mutta ajoasentoa lukuun ottamatta mikään ei myöskään suuresti häirinnyt. Alusta toimi suhteellisen jämäkästi, joskin terävät kuopat ja saumat hieman tuntuivat ja kuuluivat. Ohjaus tuntui melko epämääräiseltä: keskialue oli melko tunnoton eikä tiestä välittynyt muutenkaan tietoa rattiin. Ohjauksen kanssa tuli kyllä toimeen, mutta jotain siitä ehdottomasti puuttui.

Vaikka kojelaudan muotoilut olivatkin kohtuullisen modernit, laatuvaikutelma ei kaikessa muovisuudessaan ollut mitenkään sykähdyttävä. Lisäksi keskikonsolin säätimet eivät olleet aivan optimaalisesti sijoiteltuja vaan niihin joutui hieman kurottelemaan.

Hyundai Elantran kojelauta
Takana oli melko ahdasta. Kun olin säätänyt kuljettajan istuimen itselleni sopivaksi, ei takanani olisi samanmittainen mies enää viihtynyt. Jalat nyt vielä sai jotenkuten mahtumaan, mutta pääntila oli auttamatta liian matala. Istuma-asennosta muodostui varsin epämiellyttävä. Kun ottaa huomion auton koon (pituus 4,55 m, akseliväli 2,70 m, korkeus 1,43 m), tilaa pitäisi olla kyllä enemmän.

Tavaratilaan mahtui mukavasti yksi iso matkalaukku, yksi pienempi matkalaukku sekä tietokonesalkku. Jotain muutakin olisi ruumaan vielä mahtunut, mutta koko perheen matkatavaroille olisi jo tullut ahdasta. Toisaalta eipä takapenkillekään kovin isoa perhettä mielellään ahtaisi.

Hyundai Elantran tavaratila
Kaiken kaikkiaan Hyundai Elantra oli kokemuksena ihan ok. Ohjauksen epämääräisyys, istuma-asennon puutteet sekä tilat ylipäätään ovat kuitenkin tekijöitä, joissa monet kilpailijat ovat onnistuneet huomattavasti paremmin. Niinpä mikäli olisin auton ostoaikeissa, en todennäköisesti suuntaisi askeleitani Hyundai Elantran kauppiaan suuntaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti