tiistai 4. elokuuta 2015

Koeajossa VW Golf 1,2 TSI BlueMotion

Vuokrasin VW Golf 1,2 TSI BlueMotionin Geneven lentoasemalta viikoksi Economy Car Rentalsin kautta 23.8.2015. Varattuna oli itse asiassa VW Polo-kokoluokan auto. Niinpä yllätys oli melko iloinen, kun City Rent –vuokraamon edustaja toikin paikalle 1,2-litraisella BlueMotion –moottorilla ja DSG-vaihteistolla varustetun VW Golfin!

VW Golf 1,2 TSI BlueMotion edestä
 
VW Golf 1,2 TSI BlueMotion takaa
Papereiden allekirjoitus sujui joutuisasti ja pääsimme pian matkaan kohti Ranskan Alppeja.

Ajoasennon löysin Golfissa nopeasti erinomaiseksi. Sekä istuimen että ratin säätövarat olivat riittävät 188-senttiselle keholleni ja hallintalaitteetkin olivat koko ajan mukavasti käsillä. Erityismaininta kuuluu lisäksi aivan erinomaiselle nahkaratille, joka sopi käteen kuin hansikas ja jossa pito oli koko matkan ajan hyvä ja tuntuma miellyttävä.

VW Golf 1,2 TSI BlueMotionin kojelauta
Kaupunkiajossa DSG-vaihteisto ei ehkä ole aivan yhtä miellyttävä kuin perinteinen momentinmuunnin-automaattivaihteisto, sillä kaikkein pienimmillä nopeuksilla ryömintätoiminto ei ollut kaikkein luontevinta. Kun tähän lisäsi vielä automaattisen sähköisen käsijarrun päällekytkeytymisen pysähdystilanteissa, kaasun painalluksen kanssa varsinkin pysäköintitilanteissa sai olla tarkkana.

Muuten vaihteisto toimi kyllä nopeasti ja sopi varsin hyvin yhteen moottorin hämmästyttävän pirteiden ominaisuuksien kanssa. Silloin tällöin erityisesti vuoristoteiden serpentiiniteillä ohjelma haki jonkin aikaa sopivinta vaihdetta, mutta muuten tykkäsin kyllä kovasti vaihteiston toiminnasta. Kaiken kaikkiaan Golfin ajettavuutta ei voi kuin kehua. Sillä ajoi mielikseen niin kaupungissa, moottoritiellä kuin kapeilla ja mutkaisilla vuoristoteilläkin.

1,2-litrainen TSI BlueMotion –moottori oli ilmeisesti 105-heppainen ja vääntöä siitä löytyi 175 Nm. Paperilla nuo eivät kuulosta kovin hurjilta luvuilta, mutta käytännössä menohaluja riitti aivan riittämiin. Itse asiassa auton suorituskyky oli hämmästyttävän hyvä.

VW Golf 1,2 TSI BlueMotionin moottori
Ajokilometrejä tuli viikon aikana kaikkiaan n. 1500 ja bensaa tankkasin n. 97 litraa. Tämä antaisi keskikulutukseksi n. 6,45 l/100 km. Tämä ei kuitenkaan ole kovinkaan tarkka arvio, sillä saadessani auton käyttööni tankki oli vajaa puolillaan ja kun palautin sen tankissa taisi olla hieman enemmän bensaa kuin saadessani sen käyttööni. Todennäköisesti siis todellinen kulutuslukema on hieman pienempi kuin laskemani. Joka tapauksessa, n. 6 l/100 km ei mielestäni ole paha lukema, kun ottaa huomioon, että ajo tapahtui kaikkein kuluttavimmissa olosuhteissa: kaupungissa, vuoristoteillä ja moottoritiellä.

Kuten aiemmin tuli jo mainittua, edessä tilat olivat siis oikein mainiot 188-senttiselle miehelle. Takapenkilläkin tilaa oli enemmän kuin esim. 20 cm pidemmässä Hyundai Elantrassa. Tavaratila ei luonnollisestikaan ole tämän kokoluokan autossa ruhtinaallinen, mutta kolmen hengen matkatavarat saatiin kyytiin ilman sen ihmeellisempiä kommervenkkejä.

VW Golf 1,2 TSI BlueMotionin tavaratila
Varusteista kehuttakoon myös aivan loistavasti toiminutta etäisyyden tunnistavaa vakionopeudensäädintä. Tuo värkki on kyllä ehdottomasti loistava keksintö. Moottoritiellä auto hiljensi vauhtiaan automaattisesti, mikäli edessä samalla kaistalla oleva auto ajoi hitaammin kuin oma asetettu nopeus. Lisäksi järjestelmä myös jarrutti, mikäli – ranskalaiseen tapaan – oikealta puikahti yllättäen auto eteeni vasemmalle kaistalle pieneen tilaan. Aivan erinomainen varuste siis.

Lisäksi auton automaatti-ilmastointi ansaitsee kehut. Se piti sisätilojen lämpötilan tasaisena niin Alppien 11 asteen yölämpötiloissa kuin Ranskan Rivieran 37,5 asteen helteissäkin.

Automaattista pysäköintiavustinta en tällä kertaa päässyt kokeilemaan.

Pikkuvikoja


Heti parkkihallista ulos ajettuani huomioni kiinnittyi rengaspaineiden varoitusvaloon. Hieman myöhemmin suoritettu rengaspaineiden tarkistus kertoi, että vasemman takapyörän rengaspaine oli alle yhden, kun se muissa renkaissa oli 2,2. Nostin kaikkien renkaiden paineen 2,4:ään ja päätin tarkkailla tilannetta. Rengaspaineen varoitusvalo ei kuitenkaan sammunut.

Parin päivän päästä tein uuden tarkistuksen vasemmalle takarenkaalle. Tällä kertaa paine oli n. 2, eli pientä vuotoa oli tapahtunut, joskaan ei mitään kovin hälyttävää. Nostin paineen taas 2,4:ään ja sillä mentiin loppuun saakka. Varoitusvalo paloi siis koko matkan ajan ja huomautin asiasta vuokrauksen päätteeksi vuokraajalle.

Toinen harmillinen seikka tuli esiin parin päivän ajon jälkeen. Auton bensansäästöohjelmaan kuuluu moottorin sammutus auton aina pysähtyessä esim. liikennevaloihin. Moottorin uudelleenkäynnistys ei ollut alun perinkään toimintona aivan kaikkein ripeimpiä, mutta parin päivän jälkeen alkoi esiintyä vielä merkittävästi ikävämpi piirre: moottori ei käynnistynytkään heti kaasua painettaessa. Usein se lähti käyntiin vasta toisella tai kolmannella yrityksellä, mutta pikku hiljaa yhä enenevässä määrin jouduin siirtämään vaihteenvalitsimen P-asentoon ja käynnistään auton uudelleen virta-avaimesta. Tämä aiheutti luonnollisesti, Ranskassa kun oltiin, muutamia torven törähdyksiä takana olevista autoista. Tästäkin asiasta huomautin auton palautuksen yhteydessä vuokranantajalle.


Vaikka yllä mainitut viat toivatkin ikävän särön muuten niin miellyttävään ajokokemukseen, kokonaiskuva VW Golf 1,2 TSI BlueMotionista oli varsin positiivinen. Auto oli erinomainen ajaa ja siitä löytyi yllättäen pirteän positiivista luonnetta. Ehdottomasti harkinnanarvoinen auto, mikäli etsii autoa tästä kokoluokasta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti